Kompetanseforum Østfold jobber med å samle oversikt over sentral statistikk, prognoser og kvalitative vurderinger over hvilken kompetanse finnes, og hvilken kompetanse kommer vi til å trenge i Østfold. Vi kan bruke dette materialet til å prøve å finne en rettesnor for framtidsutsiktene i fylket.

 

 

 

Kunnskap som går på tvers av fagområder, og en med en miks mellom spesialisering og generalisering -- det er dette som gjelder. Sånn var svaret vi fikk fra de fleste som var i samtale med Silvija Seres i forbindelse med LØRN sitt podcast innspill fra Fredrikstad og Halden.

 

 

 

Har du noen i bedriften eller foreningen som har behov for opplæring i grunnleggende lese-/skrive-, regne-, muntlig- og digitale ferdigheter? Da bør du kjenne din besøkelsestid nå - og det haster, sier daglig leder  Christian Skyum hos AOF Østfold.

 

 

 

En mobilprodusent går inn i banktransaksjoner. En nettbutikk kjøper en dagligvarekjede. Et sosialt nettverk vil lage sin egen kryptovaluta.

 

 

 

 

 

 

Hvilken kompetanse trenger Østfold og svarer det til ungdommenes valg og utdanningstilbud i Østfold? Det var noen av spørsmålene som ble stilt under Miniseminaret arrangert av Kompetanseforum Østfold nylig.

 

 

 

 

Det at akademia fikk komme på hovedprogrammet med debatt om høyere utdanning viser at Arendalsuka ser verdier av kunnskap og kompetanse for utviklingen av samfunnet.

 

 

 

Samfunnet vårt er preget av stadig raskere endringer på stadig flere arenaer, i kanskje større grad enn vi selv innser: teknologi, samfunnsliv og arbeidsmarked. Hva skal vi lære barna slik at de finner seg selv i denne nye verden? En verden som er nesten som en ny sivilisasjon og ikke er likt noe annet vi har sett før?

Etter sommer skal mange nyutdannede østfoldinger starte i sin første jobb. Hva kan de gjøre i dag, slik at de kan ha en meningsfylt karriere i løpet av de neste 40 til 50 årene?

På seminaret 4. juni fikk Kompetanseforum Østfold satt disse temaer på dagsorden:

  • Fra lidelse til ledelse
  • Sosial kompetanse – kan det læres?
  • Hvordan skape en sterk og transparent tillitskultur?

Tirsdag 4. juni la regjeringens Ekspertutvalg for etter- og videreutdanning NOU-rapporten «Lærekraftig utvikling — Livslang læring for omstilling og konkurranseevne», som inneholder hele 50 forslag, flere i tråd med innspill fra Kompetanseforum Østfold.