Batteriretur

Tirsdag 9.april fikk vi, karriereveiledere fra skoleverket og NAV-veiledere gjøre bekjentskap med en for mange hittil ukjent bedrift ytterst på Øra, «Batteriretur».

 

 

 

Espen Krogh liten

Hvordan kan du måle blodsukker kun ved å sende lys inn i huden? Hva er relevant kunnskap rundt dette feltet i fremtiden? Vi spurte Espen Krogh, CEO i Prediktor Medical AS.

Hva gjør AI for energiteknologi? Hvilke hensyn må vi ta når vi anvender AI? I podkasten til LØRN TECH snakker Silvija Seres med Tomas Nordlander, IFE Institutt for energiteknikk.

 

tunisia1

Representanter fra nobelprisvinnerne UTICA som er tilsvarende NHO i Tunisia har i dag besøkt Glemmen videregående skole.

alexander&victoria

Psykiske utfordringer blant unge er i ferd med å utvikle seg til en kritisk situasjon i Norge. Hvor mye ansvar har skolen for utviklingen vi ser? Hvor viktige foreldre er for at barna lykkes?

 

Silvija og Stig Hammer

Silvija Seres er kjent som en av Norges fremste teknologieksperter. I sin populære podkastserie intervjuer hun nå en rekke østfoldinger som former fremtidens arbeidsliv.

Jim Nepal 1

Hvorfor skal en rådgiver fra Østfold fylkeskommune reise til Nepal for å være rådgiver for en skole og næringsutviklingsprosjekt så langt borte? Fordi på denne måten kan vi i Østfold fylkeskommune være med på å spre den kompetansen vi opparbeider her hjemme til andre land.

siv på stortinget

Fylkeskommunens rolle som samfunnsutvikler styrkes gjennom blant annet økt ansvar for regional kompetansepolitikk.

 

50601032_1991201644310423_2466823112226766848_n

Det var Askimregionen Næringsutvikling med samarbeidspartnere som sto bak dette spennende arrangementet. Distriktets niende- og tiendeklassinger, VG1 elever samt foreldre møtte lokalt næringsliv.

Østfoldkonferansen-elena-silvija

En viktig lærdom å formidle til våre barn Vi må lære oss å lære, og vi må begynne med oss selv. Det var flere foredragsholdere på Østfoldskonferansen som pekte på at det er viktig å huske på at vi selv har et ansvar for å ha oppdatert og relevant kompetanse.